مطالب آموزشی

مطالب آموزشی

"بربط"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"بربط" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"بربط"

بربط از کهن ‌ترین ساز های شرقی به شمار می ‌رود. برخلاف بیشتر باور ها که بربط را سازی عربی دانسته ‌اند، بربط ساز قدیمی ایرانی بوده‌ که پس از اسلام به کشور های عربی برده می ‌شود و از بربط به العود به معنای «چوب» تغییر نام پیدا می‌ کند و جانشین سازی به نام مزهر شده است. خاستگاه بربط با استناد به نگاره‌ های کنده شده عیلامی در هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد، جنوب و جنوب غربی ایران است. در ظروف فلزی و کتیبه ‌های بجای مانده از عصر ساسانی که نوازندگان را به تصویر کشیده‌اند این ساز بسیار دیده می ‌شود. از بربت نوازان بنام این دوره می ‌توان باربد، بامشاد، نکیسا و رامتین را نام برد. پس از ساسانیان و در پی استیلای خلفای مسلمان گستره این ساز در سراسر جهان اسلام از چین تا اندلس گسترش میابد. در زمان حکومت عبدالرحمان دوم بر اندلس و دعوت او از یک بربط نواز بنام ایرانی به نام کمال‌الدین زریاب این ساز به اسپانیا وارد می‌شود. زریاب بربط را در این سرزمین گسترش و تکامل می‌ دهد و از آمیختن این ساز با تار، گیتار را می ‌سازد. سالانه در اسپانیا بزرگداشتی به نام زریاب برگزار می ‌شود. پاکو دلوسیا از مشهورترین نوازندگان گیتار در جهان برای گرامیداشت یاد او قطعه‌ای به نام زریاب ساخته است.

این ساز را می‌توان از اصیل‌ترین ساز های موسیقی ایران باستان به همراه چنگ به شمار آورد. آثار باستانی عیلامی وابسته به هزاره سوم-چهارم پیش از میلاد، نگاره ‌ای را نشان می ‌دهد که چندین زن به شکل منظم در حال نواختن بربط هستند.

چون سطح ساز بربط از چوب پوشیده شده است، در زبان عربی آن را عود نامیده‌اند (العود در زبان عربی به معنای چوب است). به باور برخی پژوهشگران موسیقی مانند اکارد نوبوئر این واژه در اصل عربی شده واژه «رود» فارسی می ‌باشد که هم نام دیگر بربط است و هم به معنای سیم در ساز های زهی می ‌باشد.

بربط امروزه نقش بسیار کمتری در موسیقی ایرانی دارد. عود عربی بر خلاف بربط ایرانی از اصلی‌ترین سازهای موسیقی عربی است. این ساز پس از اینکه به اروپا برده شد، نام لوت بر آن نهادند. واژه لوت از نگارش کلمه العود به وجود آمده و به تدریج به لوت تبدیل شده است. ابن خلدون در قرن ۸ هجری قمری آن را به ترکه ‌های چوبینی که انعطاف ‌پذیر است معنی نموده.

درباره نام بربط چند دیدگاه وجود دارد برخی معتقدند واژه بربط از دو واژه "بر" به معنی سینه و "بط" به معنی مرغابی ساخته شده زیرا شکل آن مانند سینه مرغابی و گردن آن است این نظر به دلیل اینکه این ساز ریشه ایرانی دارد و خود اعراب نیز آنرا عود می نامند نمی تواند درست باشد دیدگاه دیگر که به واقعیت نزدیک تر است این واژه را برگرفته از نام "باربد" نوازنده رود در دربار خسرو پرویز می ‌داند به نظر نام و آوازه این نوازنده چیره دست بر روی سازی که پیشتر رود نام داشت ماندگار شده باشد.

بربط در اندازه‌های گوناگون ساخته می ‌شود که اندازه متداول و معمول همان عود های ساخت ایران است. نمونه‌های ساخت کشور های عربی دارای کاسه ‌ای بزرگ و عود های ترکیه کوچک و عود های ایرانی متوسط است.

شکم این ساز بسیار بزرگ و گلابی شکل و دسته آن بسیار کوتاه است. به گونه ‌ای که بخش اعظم طول سیم‌ها در امتداد شکم قرار گرفته ‌است. سطح رویی شکم از جنس چوب است که بر آن پنجره ‌هایی مشبک ایجاد شده‌ است. بربت فاقد دستان است و پرش از خرک ساز کوتاه و تا اندازه ‌ای کشیده ‌است. بربط دارای ده سیم یا ۵ سیم جفتی است البته در برخی مواقع استادان قالب شکنی کرده و دو یا یک سیم در قسمت پایین قبل از سیم دو به ساز اضافه می ‌کنند که این سیم‌ ها فا زیر کوک می‌ شود. سیم ‌های جفت با هم هم‌آوا (کوک) می ‌شوند و هر یک از سیم ‌های دهگانه، یک گوشی مخصوص به خود دارد؛ گوشی‌ها در دو طرف جعبه گوشی (سر ساز) قرار گرفته ‌اند. بربط بم‌ترین ساز میان سازهای زهی ایرانی است؛

مضراب بربط از پر مرغ یا پر طاووس و شاه‌ پر عقاب و حتی پر لاشخور تهیه شده ‌است و گاه نیز نوازنده با مضراب دیگری ساز را می ‌نوازد. نوازنده‌ های امروزی از مضراب ‌های پلاستیکی استفاده می ‌کنند.

صدای بربت بم، نرم و در عین حال گرم و جذاب و نسبتاً قوی است. این ساز نقش تک ‌نواز و هم ‌نواز هر دو را به خوبی می ‌تواند ایفا کند.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"تار"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"تار" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"تار"

تار از ساز های زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته می ‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشور ها و بخش‌ ها رایج است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته (سیم) است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌ های تحت تأثیر فارسی و یا دیگر زبان‌ های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانی تبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.

در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می ‌رود.

تاریخچه تار

تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ ساز شناسی از گروه ساز های زهی مضرابی است. بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته است. بر این اساس نمونه ساز تار مربوط به عهد صفوی (سال ۱۰۸۰ هجری) در تصویری مربوط به نقاشی‌ های کاخ هشت بهشت اصفهان مشاهده می ‌شود. دو تصویر که یکی در سال ۱۷۷۵ میلادی و دیگری در سال ۱۷۹۰ میلادی در شیراز از تار نقاشی شده است نشان می ‌دهد نواختن این ساز در دوره زندیه در شیراز متداول و مرسوم بوده است. با این همه، نام نوازنده مشخصی از این ساز در منابع دوره زندیه دیده نمی‌ شود و از این‌رو، احتمالاً این ساز در آن دوره نام دیگری داشته است. سازِ تار با شمایل و مشخصات کنونی (کاسه و نقاره شبیه به دل روبروی هم، با دسته ‌ای متصل دارای ۶ سیم طبق تصویر بالا) از زمان قاجار دیده شده است. ساز تار ساخته و پرداخته ذوق ایرانی است (منحنی و قوس‌ هایی که در ساخت تار دیده می ‌شود در خوشنویسی و نقاشی و مینیاتور و معماری ایرانی جاری و ساری است) و طی سال های متمادی کامل و کاملتر گشته است. آخرین اصلاحات توسط درویش خان استاد موسیقی ایرانی(۱۲۵۱تهران_۲ آذر ۱۳۰۵تهران) با افزودن سیم ششم جهت تکمیل و وسعت دامنه صوتی تار انجام پذیرفته است. تار دارای ۲۸ پرده است (یعنی کمتر از سه اکتاو). آخرین الگوی منحصر به ‌فرد ساخت تار نیز متعلق به سازگر مشهور ایرانی استاد یحیی دوم(۱۲۵۴۱۳۱۰ه. ش) می‌باشد چه به لحاظ شاخص فنی و چه از لحاظ ذوقی همچنان که گره چوب را به شکل متقارن روی کاسه تار (در اصطلاح چهار گل) طراحی می ‌نموده است. جنس چوب کاسه تار از درخت توت، دسته آن گردو می‌باشد.

ساختار تار

کاسه تار بیشتر از کنده کهنه چوب توت ساخته می ‌شود که هرچه این چوب کهنه‌تر باشد به دلیل خشک بودن تارهای آن چوب تار دارای صدای بهتری خواهد بود. پرده‌ ها از جنس روده گوسفند و دسته و پنجه معمولاً از چوب گردو تهیه می ‌شوند. شکل کاسه تار مانند دو دل به هم چسبیده و از پشت شبیه به انسان نشسته ‌ای است. جنس پرش از خرک از شاخ بز کوهی است. در دو طرف دسته از استخوان شتر استفاده می‌شود. از لحاظی ساز تار به سه‌تار نزدیک است. از لحاظ شیوه نوازندگی زخمه عادی در تار به صورت راست (از بالا به پایین) است ولی در سه‌تار بالعکس است (از پایین به بالا). همچنین از نظر تعداد پرده‌ها نیز با هم شباهت دارند. صدای تار به دلیل وجود پوستی که روی آن است از شفافیت خاصی برخوردار است این پوست معمولاً پوست جنین گاو می‌باشد ولی از پوست ماهی نیز می‌توان استفاده کرد. به خصوص ساز هایی که ساخت قدیم هستند از شیوه صدای دیگری برخوردارند.

شکل ظاهری

قسمت کاسه (شکم) به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم می ‌شود که قسمت کوچک را نقاره می ‌گویند. روی کاسه و نقاره تار پوست کشیده می ‌شود. خرک تار بر پوست کاسه تکیه کرده است. قسمت نقاره در انتهای بالایی به دسته (گردن) متصل شده است. دسته تار بلند و حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر است و بر کناره ‌های سطح جلویی آن دو روکش استخوانی چسبانده شده است که این استخوان معمولاً از استخوان شتر تهیه می‌شود. دور دسته، پرده‌هایی عمود بر طول آن با فواصل معین بسته شده است. تعداد پرده‌ها امروزه ۲۸ است. ساز های قدیمی با تعداد ۲۵ پرده ساخته می ‌شده است. جعبه گوشی (سر) در انتهای بالایی دسته قرار گرفته است. تعداد سیم ‌های تار شش است که از انتهای تحتانی کاسه شروع شده، از روی خرک عبور می ‌کند و در تمام طول دسته کشیده شده، تا بالاخره به جعبه گوشی‌ها داخل و در آنجا به دور گوشی ‌ها کشیده می ‌شوند. سیم ‌های شش‌گانه عبارتند از دو سیم سفید (پائین) که همصدا کوک می‌ شوند، دو سیم زرد (همصدا)، یک سیم سفید نازک (بنام زیر) و بالاخره یک سیم زرد (بم)، که دوتای آخری غالباً به فاصله اکتاو کوک می ‌شوند.

نوازندگان

نسل اول: آقا علی‌اکبر خان فراهانی- آقا حسینقلی- میرزاعبدالله- درویش خان- علینقی وزیری- موسی معروفی- نصرالله زرین‌پنجه- علی‌اکبر شهنازی- مرتضی نی‌داوود- عبدالحسین شهنازی- غلامحسین بیگجه‌خانی- لطف‌الله مجد- عطا جنگوک- فریدون حافظی- جلیل شهناز- محمدرضا لطفی- فرهنگ شریف

نسل دوم: هوشنگ ظریف- حسین علیزاده- محسن نفر- داریوش طلایی- داود آزاد- کیوان ساکت- داریوش پیرنیاکان- حمید متبسم- ارشد تهماسبی- مجید درخشانی- شهرام میرجلالی- علی بیانی- مازیار شاهی- علی قمصری

سازندگان تار

از سازندگان به نام این ساز در دوران قاجار می ‌توان از اوس فرج‌الله، یحیی اول و یحیی دوم و عباس و جعفر صنعت و بعد از آنها به رمضانعلی شاهرخ و در دوران ما به ابراهیم قنبری مهر، رضا ژاله وحسین قلمی نام برد..

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"تنبک زورخانه"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"تنبک زورخانه" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"تنبک زورخانه"

تنبک زورخانه ­ای بزرگترین پوست صدای یک طرف باز از لحاظ اندازه در ایران است که با دست نواخته می شود.

این ساز از جنس سفال با بدنه ای یک پارچه است و پوست را با سریش بر دهانه می چسبانند.

بدنه تنبک زورخانه از سه قسمت متصل به هم شامل محفظه و استوانه صوتی، گلویی و دهانه شیپوری انتهایی تشکیل شده است. گلویی لوله ­ای نسبتا استوانه ای که به تدریج به سمت دهانه شیپوری گشاد می­ شود و انتهای آن به این دهانه وصل می ­شود.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"تنبک"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"تنبک" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"تنبک"

تنبک (تمبک، دمبک، دندونک و ضَرب) یکی از ساز های کوبه ‌ای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر ساز شناسی جزء طبل‌ های جام‌ شکل محسوب می ‌شود که از این خانواده می ‌توان به ساز های مشابه مانند داربوکا در کشور های عربی، ترکیه و همچنین در افغانستان اشاره کرد.

بدنه تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می ‌ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می ‌سازند. تنبک از قسمت ‌های زیر تشکیل شده است:

  • پوست
  • دهانه بزرگ
  • تنه
  • پا
  • گلویی (نفیر)
  • دهانه کوچک (کالیبر)

از حلقه در انگشت‌های وسطی دستان می‌توان با زدن روی پوست دهانه بزرگ چسبیده به تنه و شیار های روی تنه با کشیدن حلقه ‌ها اصوات و شیرین کاری‌ های متنوع و جالبی اجرا کرد.

قدمت تنبک با نام‌ های پهلوی دمبلک به پیش از اسلام می ‌رسد و بنابر نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگون‌شده همین نام است.

تنبک در چند دهه اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرده و به عنوان سازی تکنواز و مستقل مطرح شده است. این پیشرفت مرهون تلاش استادان این ساز است، که در این میان نقش استاد فقید حسین تهرانی به قدری اهمیت دارد که می ‌توان از او به ‌عنوان پدر تنبک نوازی نوین ایران یاد کرد.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"چنگ"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"چنگ" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"چنگ"

چنگ گونه ‌ای ساز زهی باستانی است و از مشهورترین ساز های ایران باستان به شمار می ‌آید. در ادبیات پارسی بسیار از این ساز یاد شده است و سیاره زهره را چنگ‌ زن دانسته ‌اند. در مُهری گِلین که در تپه چغامیش خوزستان یافته شد و مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد و دوران ایلامیان می ‌باشد یک نوازنده چنگ منحنی را نشان می ‌دهد. این چنگ ۶ رشته دارد. ساز چنگ در ایران دارای چهار رشته سیم بوده است که در دوره ساسانیان به ۱۱ رشته می ‌رسد و در دوران اسلامی تا ۳۵ رشته هم می ‌رسد. پیدایش چنگ از پیدایش کمان نشأت گرفته است، در اثر تیر اندازی زه مرتعش می ‌شد و صدای کمی به گوش می‌ رسید. چنگ ‌های اولیه شبیه کمانی از نی و چوب بوده که زهی میان آن کشیده شده است.

آخرین چنگ‌نواز ایرانی در دوران صفویه به نام «سلطان محمد چنگی» بوده است.

چنگ، سازی رشته ‌ای است که با انگشت نواخته می‌ شود که تکنیک نوازندگی آن در جهان هشت ‌انگشتی است اما تکنیک نوازندگی در ایران طبق اطلاعات استخراج‌ شده از مستندات باستانی، ده ‌انگشتی است.

ساز چنگ غالباً از چوب‌ های گردو و افرا ساخته می ‌شود.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"دف"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"دف" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"دف"

دَف، یکی از ساز های کوبه ‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه ‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده ‌اند و با ضربه ‌های انگشت می ‌نوازند.

این ساز از ساز های ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است. چنان‌که از کتاب‌های موسیقی و نوشته ‌ها و اشعار بر می‌آید، در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می ‌رفته و رکن اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می ‌بردند. در کتاب‌ های لغت در معنی دف یا دایره می ‌نویسند: آن چنبری است از چوب که بر روی آن پوست کشند و بر چنبر آن حلقه ‌ها آویزند. در قدیم برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌ کشیدند.

در استان کردستان و استان کرمانشاه دف نوازی در میان مردم جایگاه خاصی دارد و رواج بسیار زیاد دف در کردستان به دلیل وجود آیین ‌های عرفانی در این ناحیه است.

از نوازندگان صاحب سبک آن می ‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد که استاد کامکار نقش به سزایی را در شخصیت دادن به این ساز در موسیقی اصیل ایرانی ایفا کرده است و استاد حبیبی با ابداع شیوه مدرنی در نوازندگی این ساز آن را بصورت کاملاً اصولی و تکنیکی مانند دیگر ساز ها در آورده است.

ساختمان دف را می‌توان به اجزای زیر تقسیم کرد:

  • کلاف اصلی: بدنه‌ای استوانه‌شکل و کوتاه از جنس چوب است که در یک طرف آن استوانه، پوست حیوانات یا پلاستیک کشیده ‌شده ‌است. (بهترین نوع دف، با پوست حیوانات و در فصل بهار ساخته می‌شود.)
  • پوست: برای ساختن دف با پوست طبیعی، از پوست حیواناتی همانند گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می ‌گردد. پوست مناسب پوستی است که کهنه باشد. برای امتحان، اگر به پوستی آب بزنیم و از آن بوی نامطبوع ساطع نشود، پوست کهنه است.
  • حلقه‌ها: در جدار داخل کمانه، میخ‌ها قلاب مانندی تعبیه می ‌گردد که روی آن ها حلقه ‌های فلزی ۳تایی یا ۴تایی و با فاصله ۳ سانتی‌متر از پوست و ۱ سانتی‌متر از دسته پهلویی نصب می‌ گردند. این حلقه ‌ها را با نام دیگری چون جلاجل نیز می ‌شناسند.
  • گل‌میخ‌ ها: به منظور مهار کردن و نگاه داشتن پوست روی کمانه در قسمت پشت، روی ضخامت ۵/۱ سانتی‌متری، کمانه پوست را به وسیله میخ‌های سر تخت (شبیه به پونز) مهار می‌ کنند.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"رباب"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"رباب" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"رباب"

رباب از جمله قدیمی‌ترین سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) ایران است که نواختن آن بیشتر در شرق و جنوب شرق کشورمان رواج دارد. ساز رباب معمولا از چوب، پوست، زه یا نخ نایلون ساخته می‌شود.

نواختن انواع رباب در برخی نواحی ایران و دیگر کشورهای همجوار نیز متداول است. این ساز در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی در گروه‌ نوازی سازهای ملی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در گروه ‌نوازی‌های شهری، رباب را به صورت افقی روی زانو می‌گذارند (مانند عود یا تار) و با مضراب می نوازند.
رباب به صورتی که امروزه در گروه‌نوازی شهرها متداول است سازی است که غالبا از چوب گردو یا توت و چوب‌های سخت دیگر ساخته می‌شود.

این ساز از ۴ قسمت کلی، شکم، سینه، دسته و سر تشکیل شده و تعداد سیم‌های رباب ۶ سیم تکی یا ۳ جفت سیم اصلی و 12،10 و یا 14 سیم واخوان در زیر سیم های اصلی می باشد.

سازندگان رباب:

سال‌های قبل بهترین رباب‌ها در کابل ساخته می‌شده که رباب سازان مشهوری مانند: واصل، سید قریب، قادر و جمعه خان در کابل رباب می‌ساختند. حالا نیز عیسی، عظیم و یوسف نواسه‌های جمعه خان در کابل رباب می‌سازند.
از دیگر سازندگان به نام این ساز می‌توان به استاد حسین قلمی اشاره کرد.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"زنگ زورخانه"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"زنگ زورخانه" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"زنگ زورخانه"

زنگ زورخانه براى هماهنگى هرچه بیشتر ورزشکاران و مرشد و تعویض چشمه هاى ورزشى بکار مى رود.

این ساز شبیه کاسه و از جنس مس است که از وسط آن میله اى آویزان مى شود که با برخورد آن به دیواره کاسه صدایى زیبا تولید مى شود.

مرشد در زمان ورود یک شخص والامقام یا ورزشکار برجسته و پیشکسوت به محیط زورخانه زنگ را به صدا در می آورد و ضربه ای به ضرب خود وارد آورده و اشعارى مناسب و حماسی در مدح میهن دوستى و یا اولیاء اله می سراید.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"سنتور"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"سنتور" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"سنتور"

سنتور ساز زهی کوبه ‌ای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخته ‌است. از ساز های ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌ های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می شود. رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته ‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می ‌شود.

ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می ‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می ‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می ‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ ترین گونه سنتور است که پر استفاده‌ ترین نوع آن سنتور سُل کوک است و نت ‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده ‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می ‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.

بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می ‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ ای از سبک ‌ها و مکاتب گوناگون را در سده کنونی به خود اختصاص داده، به گونه ‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌ توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام ‌اند. از نوازندگان نامدار قدیم سنتور می ‌توان محمد صادق خان، علی ‌اکبر شاهی، سماع حضور، حبیب سماعی، حسین صبا، ابوالحسن صبا و از نوازندگان دهه‌ های اخیر می ‌توان فرامرز پایور، محمد حیدری، پرویز مشکاتیان، داریوش صفوت، حسین ملک، فضل‌الله توکل، منصور صارمی، مجید نجاحی، مجید کیانی، ارفع اطرایی، سوسن دهلوی، رضا شفیعیان، پشنگ کامکار، جواد بطحایی، اردوان کامکار، سیامک آقایی، حسین پرنیا را نام برد. از سازندگان مشهور سنتور می ‌توان به مهدی ناظمی و داریوش سالاری اشاره کرد.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"سه ‌تار"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"سه ‌تار" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"سه ‌تار"

سه ‌تار از ساز های زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می ‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنج است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده ‌اند. سه‌تار دارای ۲۵ پرده قابل حرکت از جنس روده حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است سه ‌تار پیشتر هم‌خانواده با سازهایی چون دوتار و تنبور بوده است و امروزه به تار بسیار نزدیک ‌تر است. در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سه تار بسیار رواج دارد؛ گرچه بیشتر برای تک ‌نوازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

نوازندگان سه ‌تار برای اجرای آن، در حالت نشسته روی زمین یا صندلی، کاسه ساز را به صورت مورب و با زاویه ۴۵ درجه روی ران راست قرار داده و با سر انگشتان دست چپ روی پرده ‌ها (دستان ‌ها) روی دسته سه ‌تار حرکت می ‌کنند و با انگشت اشاره دست راست خود به سیم‌ ها ضربه می‌ زنند. معمولاً برای نوازندگی فقط انگشتان اشاره، میانی، حلقه و در بعضی موارد انگشت کوچک دست چپ استفاده می‌ شوند اما در آثار استادان، استفاده از انگشت شست برای پرده ‌گیری روی سیم بم نیز کاربرد دارد. در حین نوازندگی سه‌تار، می‌ توان با زخمه ‌زدن نزدیک به خرک، صدا را کمی زبر و خشن کرد؛ و با انجام این کار نزدیک به گلوی ساز، صدایی نرم و ملایم و اصطلاحاً پخته‌تر تولید می‌ شود.

در ساخت ساز سه‌تار از چوب (معمولا گردو و توت) برای بدنه، صفحه و دسته از فلز (برنج و فولاد) برای سیم‌ها و از استخوان برای تزئینات دسته، شیطانک و گاهی اوقات سیم‌گیر استفاده می ‌شود.

ساز سه ‌تار دارای دو قسمت کاسه و دسته است. خرک روی صفحه و سیم‌ گیر در انتهای کاسه قرار دارد به‌گونه‌ای که اگر ساز ایستاده روی زمین باشد سیم‌گیر با زمین در تماس خواهد بود. در انتهای دسته پنجه قرار دارد که محل قرارگرفتن گوشی ‌ها یا ابزارهای تنظیم کوک است. سه‌تار در مقایسه با تار فاقد جعبه گوشی است و گوشی ‌ها روی سر پنجه سوار شده ‌اند و داخل آن نیستند.

اجزاء

سیم‌ها: سه تار دارای چهار سیم است.

کاسه: کاسه سه‌تار از نظر ساختاری مانند کاسه عود یا تنبور بوده ولی کوچک ‌تر از آنها و گلابی ‌شکل است. درازای کاسه سه‌تار از ۲۶ تا۳۰ سانتی‌متر، پهنای آن به تناسب بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی‌متر و ژرفایش نزدیک ۱۳ سانتی‌متر است و معمولاً از چوب توت یا گردو ساخته می‌ شود. ساختار کاسه، هم می ‌تواند یک تراش یک تکه از چوب باشد و هم از ترک ‌های جداگانه و به هم چسبیده ساخته شده باشد.

صفحه: روی کاسه سه‌تار با تخته‌ای نازک از چوب پوشیده شده است که به آن صفحه گفته می‌شود. صفحه دارای سوراخ‌هایی برای خروج صدا است و معمولاً دست راست نوازنده روی آن قرار می‌گیرد اما در مواردی خاص برای افراد چپ دست، عکس این مورد صادق است.

دسته: درازای دسته ۴۰ تا ۴۸ سانتی‌متر و قسمتی که گوشی‌ها در آن تعبیه می ‌شوند ۱۲ سانتی‌متر و پهنای دسته ۳ سانتی‌متر است. بعضی از سازندگان برای زیباتر شدن و همچنین برای افزایش عمر مفید ساز، از نوعی استخوان که معمولاً استخوان شتر است برای پوشاندن دسته استفاده می‌ کنند.

خرک: خرک قطعه‌ای است متحرک که روی صفحه و به فاصله سه انگشت از انتهای کاسه قرار دارد. عرض خرک سه‌تار بین ۵ تا ۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن کمتر از ۱ سانتی‌متر بوده و از جنس چوب ساخته می‌ شود. سیم‌ ها پس از عبور از شیار های کم‌عمق روی خرک از طول دسته عبور کرده و توسط شیطانک به گوشی ‌ها می ‌رسند.

سیم‌گیر: سیم‌گیر در بخش پایانی کاسه ساز قرار دارد و برای نگهداری سیم‌ ها استفاده می ‌شود. در گذشته سیم‌گیر را بیشتر از جنس استخوان می ‌ساختند، اما امروزه نوع چوبی آن معمول‌تر است.

شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچه ساز قرار می ‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم ‌بندی سیم‌ ها در قسمت بالای دسته می ‌باشد.

گوشی: سیم از یک طرف به سیم گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌ های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می ‌شوند. با چرخاندن گوشی‌ ها می ‌توان ساز را کوک کرد.

پرده: پرده ‌ها نخ‌ های باریکی از جنس روده حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دسته سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می ‌شوند و وظیفه تقسیم ‌بندی فواصل موسیقایی را بر عهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصله آن با شیطانک در صدای سه ‌تار مؤثر است.

سه‌ تار از سازهای بسیار پرکاربرد و مورد علاقه در موسیقی اصیل ایرانی است و نوازندگان بسیاری به آن روی آورده ‌اند و آن را با مهارت کامل می ‌نوازند. نام بردن از همه آنها در اینجا ممکن نیست و تنها برای نمونه به نام برخی از نوازندگان برجسته پیشکسوت و کنونی اشاره می ‌شود.

برخی از نوازندگان پیشین: میرزا عبدالله- درویش خان- ابوالحسن صبا- نور علی برومند- ارسلان درگاهی- یوسف فروتن- سعید هرمزی- داریوش صفوت- احمد عبادی- جلال ذوالفنون- محمدرضا لطفی- پرویز مشکاتیان

برخی از نوازندگان مطرح کنون: حسین علیزاده- داریوش طلایی- داریوش پیرنیاکان- مجید درخشانی- کیوان ساکت- حمید متبسم- مسعود شعاری- بهداد بابایی

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"عود"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"عود" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"عود"

عود از خانواده ساز های زهی است و دارای شکمی بزرگ و دسته ای کوتاه می باشد. چوب کاسه از درخت گردو، افرا و می باشد و کاسه معمولا به صورت ترکه ای و گاه به صورت یک تکه ساخته می شود.

عود در ایران

قدیمی ترین شواهد به جای مانده از ساز عود در ایران حاکی از آن است که یوسف کاموسی و اکبر محسنی اولین نوازندگان و نریمان آبنوسی و علی خان بابا اولین سازندگان عود در ایران در یک قرن اخیر بوده ‌اند.

سالها نوازندگان عود در ایران به صورت خود آموز و یا با الگو گرفتن از نواختن ساز تار و نیز نوازندگی نوازندگان عرب به نواختن عود می‌ پرداخته ‌اند.

منصور نریمان بزرگترین مدرس عود در ایران بوده ‌است.

از اواسط دهه هفتاد بنا به دلایل مختلف نوازندگی عود در ایران چه از لحاظ کمی و چه کیفی پیشرفت قابل ملاحظه ‌ای داشته ‌است و تعداد نوازندگان و سازندگان و به تبع آن آثار منتشر شده در زمینه عود نیز رشد چشمگیری داشته ‌است. 

تفاوت عود و بربط

 طی دو دهه اخیر در ایران دو گونه بربت(بربط) ساخته شده‌است:

اولی، بربطی است که توسط ابراهیم قنبری مهر در سال 1375 با استناد به نقوش به جا مانده در حفاری‌ های طاق بستان در کرمانشاه، مینیاتور های قدیمی و ... طراحی و ساخته شده ‌است. طول و عرض کاسه بربط های قنبری مهر نسبت به طول و عرض عود های رایج هر کدام تقریباً به اندازه پنج سانتی متر کوچکتر شده ‌است و نیز طول دسته به اندازه یک نت(حدوداً پنج سانتی متر) بلندتر شده‌ است و در حدود 25 سانتی متر می‌ باشد. طرفداران این ساز معتقدند این ساز در دستان نوازنده بهتر جای می‌ گیرد و نیز به دلیل بلند تر شدن طول دسته وسعت قابل استفاده این ساز نسبت به عود افزایش یافته‌ است. مواردی همچون شکل خرک، شیطانک، گوشی ها و در مواردی پوستی بودن صفحه این ساز، به دلیل آنکه قابل استفاده در روی عود نیز می‌ باشند نمی ‌توان به عنوان ویژگی های این ساز برشمرد. 

دیگر بربطی که طی سالیان اخیر ساخته شده‌ است، بربطی است که توسط محمد تقی عرفاتی در سال 1385 با استناد به اسناد تاریخی ارائه شده توسط "جرج فارمر" در کتاب "سرگذشت موسیقی به روایت تصویر" طراحی و ساخته شده ‌است. بر اساس اسناد ارائه شده در این کتاب شکل این ساز را می ‌توان بر روی یک جام نقره ‌ای در موزه لیون فرانسه، کاسه ‌ای نقره ‌ای در موزه ایران باستان و نیز دو عدد سینی در موزه لنین گراد روسیه مشاهده کرد.

 

 

کوک عود

 

نت نویسی ساز عود معمولا با کلید سل و صدا دهی آن یک اکتاو بم تر است. کوک عود های ده سیمی به ترتیب نت های دو، سل، ر، لا، سل(یا فا یا می) می باشد. در صورتی که از پایین جفت سیمی به ساز اضافه شود، کوک آن نت فا، و اگر از بالا تک سیمی به ساز اضافه شود، کوک آن بسته به نوع نیاز و سلیقه نوازنده "فا" ، "می" ، "ر" یا "دو" می‌باشد.  

 

سیمهای عود 

تعداد سیم در عودهای مختلف بنا به سلیقه و نیاز نوازندگان بین 8 تا 16 سیم می ‌باشد، اما در ایران عودها بین 10 تا 13 سیم را دارا هستند. به دلیل کوتاه بودن دسته عود بخش زیادی از طول سیم بر روی صفحه ساز قرار دارد.

سیم های عود به صورت جفت جفت کوک می ‌شوند و در صورت فرد بودن تعداد سیم ها معمولا بالاترین سیم به صورت تک استفاده می ‌شود. جنس سیم های عود ترکیبی از سیم های نایلونی و فلزی می ‌باشد. هر سیم از یک طرف بعد از عبور از شیطانک به گوشی مربوط به خودش و از طرفی دیگر به سیمگیر متصل می‌ گردد. خرک عود نیز به دو صورت ثابت و متحرک ساخته می ‌شود. 

 

مضراب عود

در گذشته ‌های دور نوازندگان عود برای ساخت مضراب از شاخ حیوانات و یا پر پرندگانی همچون کرکس، عقاب، طاووس و... استفاده می‌کردند.

 ولی در عصر حاضر غالب نوازندگان عود از مضراب های پلاستیکی استفاده می‌ کنند، مضراب های عود به طور معمول بین 10 تا 15 سانتی متر طول دارند.  

 

نوازندگان عود

نسل اول: اکبر محسنی- حسن منوچهری- یوسف کاموسی- عبدالوهاب شهیدی- محمود رحمانی پور- منصور نریمان- نصرالله زرین پنجه احمد سیگارچی

نسل دوم: محمد فیروزی- محمد دلنوازی- حسین بهروزی نیا- رضا خوانساریان- ارسلان کامکار جمال جهانشاد- اسماعیل صدقی آسا شاپور رحیمی شهرام میرجلالی

 

سازندگان عود

محسن اژدری- نریمان و ساهاک آبنوسی- جعفر عابدینی- داود باروقی- محمد رفیع اشعری- محمد تقی و علی عرفاتی- ابراهیم قنبری مهر- منصور دقیق- محمد رضا دادوئی برادران محمدی و ...

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"قِـیچَک"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"قِـیچَک" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"قِـیچَک"

قِـیچَک یا غیژک یکی از ساز های زهی در موسیقی ایرانی است که مانند کمانچه با آرشه نواخته می ‌شود.  ساز قیچک اساساً محلی است و بیشترین رواج را در نواحی جنوب شرقی ایران و خصوصا استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان دارد. در سال ‌های اخیر این ساز در شهر های دیگر نیز استفاده می ‌شود. در آن نواحی طبق عقیده و سنت اهالی، برای معالجه امراض به کار می ‌رود. در شمال افغانستان نیز قیچک در موسیقی سنتی رواج وسیعی دارد. در ولایات مثل بغلان، کندز و بلخ از قیچک در محافل عروسی و دیگر مراسم خوشی استفاده می‌شود.

جنس کاسه طنینی قیچک از چوب گردو یا توت بوده و سیم ‌های آن فلزی هستند. این ساز دارای قدمت بسیار زیادی است و در موسیقی نواحی ایران کاربرد فراوانی داشته و دارد. این ساز از نظر نوازندگی شبیه به ویولن‌ سل است و حتی در نوع بزرگ‌تر آن که به قیچک بم معروف است، از آرشه ویولن ‌سل استفاده می‌شود.

شکم ساز از دو قسمت مجزا از یکدیگر تشکیل یافته. قسمت تحتانی کوچک‌تر و به شکل نیم کره است که بر سطح مقطع جلو پوست کشیده شده و خرک ساز روی پوست قرار دارد. قسمت بالایی بزرگتر، مثل چتری روی قسمت پایینی قرار گرفته و هر دو قسمت توسط سطح منحنی از عقب به هم اتصال یافته‌اند و در نتیجه در جلو یا بین دو قسمت، حفره‌ای تشکیل شده است. سطح جلویی قسمت بالا، جز در ناحیهٔ وسط که زیر گردن ساز قرار گرفته به صورت دو شکاف پهن باز است. دسته ساز تقریباً در نصف طول خود روی شکم قرار گرفته و نیمهٔ دیگر در بالا به جعبهٔ گوشی‌ها متصل است. دسته فاقد پرده (دستان) می‌باشد.

از سازندگان به نام این ساز می‌توان به استاد حسین قلمی اشاره کرد.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"نی"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"نی" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"نی"

نی یا نی هفت بند از سازهای بادی ایرانی است. نی هفت ‌بند از گیاه نی ساخته می‌شود. برای ساخت این گونه نی آن را طوری برش می دهند که از سر تا ته آن شامل هفت بند شود و اخیراً بصورت مصنوعی (نی اصلاح شده مصنوعی) نیز ساخته شده است.

نی هفت‌ بند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده می ‌شوند.

به طور کلی نی را با جا گرفتن بین دو دندان نیش و گرد کردن زبان در پایین و پشت آن می ‌نوازند.

سخت‌ ترین چیز درساز نی درآوردن صدای آن است و انگشت گذاری آن ساده است. در کل شیوه نی‌ نوازی به دو گونه نایب اسد الله و کسایی است. از اساتید می ‌توان مهدی خان نوایی، حسین یاوری، حسن کسایی، حسین عمومی، جمشید عندلیبی، محمد موسوی، حسن ناهید، محمد علی کیانی نژاد، بهزاد فروهری و عبدالنقی افشار نیا، حمیدرضا زبردست را نام برد.

تصویر یک زن در حال نواختن نی بر دیواره کاخ هشت ‌بهشت، اصفهان.

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج

"کمانچه"

سازشناسی

ساز های ایرانی

"کمانچه" | سازشناسی| ساز های ایرانی
"کمانچه"

کَمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است. این ساز جزو دسته ساز های زهی کششی است. کمانچه امروزی دارای ۴ سیم می‌باشد. کمانچه در زمان قدیم تنها سه سیم داشته و پس از ورود ویولن به ایران به تقلید از آن سیم چهارم به آن افزوده شده ‌است. این سیم‌ ها به موازات درازای ساز گستردگی دارد و آوای آن خیلی خوش و دلکش اما کمی اصطلاحاً تو دماغی می‌ باشد. این ساز می ‌تواند آواهای گوناگون بسیاری را برآرد.

این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد.

کاسه ساز کروی و توخالی و معمولاً از جنس چوب توت است که به صورت ترکه ای (تکه های باریک چوب که در کنار هم چسبانده می شود) ساخته می شود و مقطع نسبتاً کوچکی از آن در جلو به دهانه‌ای اختصاص یافته و روی دهانه پوست کشیده شده و بر روی پوست، خرکی تقریباً شبیه به خرک تار و نه کاملاً عمود بر سیم‌ها قرار گرفته‌است. دسته ساز، لوله‌ای تو پر است و به طور نامحسوس به شکل مخروط وارونه خراطی شده‌است. انتهای بالایی این لوله، توخالی و در طرف جلو شکاف دارد که نقش جعبه گوشی‌ها را می یابد. دسته فاقد پرده می‌باشد.

سر ساز متشکل است از جعبه گوشی‌ها که در دو طرف آن هر یک دو گوشی کار گذاشته شده و یک قبه که در بالای جعبه قرار گرفته‌است. طول ساز تا سر قبه حدود ۸۰ سانتی‌متر است.

در گذشته این ساز بدون سیم گیر که به شکل کنونی وجود دارد بوده است. در گذشته سیم‌ها مستقیماً به ساز وصل می‌شدند همانند سه تار یا به وسیله قطعه فلزی سیم ها به آن ربط داده می‌شد. پس از ورود ویولن به ایران، تاندور ویولن (پیچ‌های کوچک تنظیم کوک) به سیم گیر اضافه شد تا نوازنده بتواند ساز را دقیق تر کوک کند.

تا پیش از ورود ویولن به ایران، جنس سیم‌های کمانچه ابریشمی یا از روده تابیده شده حیوانات بود و توانایی گرفتن کوک بالا را نداشت. پس از ورود ویولن به ایران، سیم‌های ویولن جایگزین سیم‌ های کمانچه شد.

از شاخص ‌ترین کمانچه ‌نوازان ایرانی می ‌توان به کیهان کلهر، علی‌اصغر بهاری، رحمت‌الله بدیعی، مجتبی میرزاده و اردشیر کامکار اشاره کرد. نوازندگان شاخص معاصر عبارتند از:

اردشیرکامکار- کیهان کلهر- سعید فرج‌پوری- فرج علیپور- داوود گنجه‌ای- علی‌رضا حسین‌خانی- مجتبی میرزاده- درویش‌رضا منظمی- مهدی باقری- آرش کامور- هادی منتظری- علی اکبر شکارچی

 

آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا

آموزشگاه سپاهان سینا

آموزشگاه موسیقی اصفهان

خروج